Gevoel. Ai, lastig.
In jouw leiderschapsstijl richt je je vooral op zaken die tastbaar, logisch en beheersbaar zijn. Maar vanuit je gevoel redeneren en handelen? Ai, lastig. Het is echter net dát wat jou dwars zit. Je voelt dat iets niet lekker loopt en dat je ergens tekortschiet, maar je krijgt het niet geanalyseerd en opgelost. Hoe komt dat toch?
Jij
Jij bent leidinggevende van een team of organisatie. Je bent een kei in het oplossen van problemen, het leiden van projecten en het analyseren van data en processen. Hierom word je zeer gewaardeerd, en terecht.
Onderstroom
Het komt doordat je met mensen te maken hebt en die zijn nou eenmaal niet altijd logisch te analyseren. Hun gedrag, behoeften en patronen laten zich niet vangen in de vaak ‘technische’ kant van verandermanagement. En mensen laten zich al helemaal niet sturen met key prestatie indicatoren (KPIs). Je hebt wellicht al meer van dit soort tools geprobeerd, maar het heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Waarom? Omdat het ‘onder water’ niet goed zit, in de mensen zelf. Uit jarenlange ervaring als management consultant weet ik: je moet eerst dát oplossen, voordat genoemde projecten en verandertrajecten wel kunnen slagen.